إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الاثنين، 29 أبريل 2013

اسماء حكام مصر على مر التاريخ

اســمــــاء حكــــــــام مــــــصــــــــــــر بالترتيب منـــــذ اكثر من 7000 ق.م. ...والي الان


* قبل الاسرات الفرعونية :::

فى الفترة بين 5000 ق.م لـ 3000 ق.م حكم مصـر 13 حاكم اخرهم نارمر

===========

3200 ق . م >>>>>>>>>>

* حكام مــصــــر الفرعونية * ::

-----

سرعقت * الملك العقرب*




مينا ( نارمر ) ( موحد القطرين ومؤسس الدولة الفرعونية الحضارية )

خنت دجر

مرني عت

دجت (وارجى)

دن وديمون (دن - سمتى )

عنجي إب

سمر خت

قاعا





حتب سخم وى

رع نب (ويُقرأ كذلك: نب رع)

ني نتجر

ونـِج

سندْج





سا ناختي

زوسر

سخم خت

خابا

حوني



الملك سنفرو

الملك خوفو

الملك جدف رع

الملك خفرع

الملك با اف رع

الملك منقرع

الملك شبسس كاف

الملك جدف بتاح



الملك أوسركاف

الملك ساحورع

الملك نفر اير كارع

الملك شبسس كارع

الملك نفر ف رع

الملك نى أوسر رع

الملك من كاو حور

الملك جد كا رع

الملك ونيس (أوناس)



الملك تتى

الملك أوسر كارع

الملك بيبي الأول (مرى رع)

الملك مرن رع الأول

الملك بيبي الثانى (نفر كارع)

الملك مرن رع الثانى





نفر كا رع الأول

نفر كا رع

دجد كا رع شماي

نفر كا رع خن دو

مرن حور

نفر كا من

ني كا رع

نفر كا رع تي رع رو

نفر كا حور



نفر كا رع پـِپي سِن إب

نفر كا من آنو

قا كا رع إبي

نفر كا رع الثاني

نفر كاو حور

نفر إر كا رع



ختي الأول

مري كا رع

نفر كا رع السابع

ختي الثاني

سِنن

ختي الثالث

ختي الرابع



ختي الخامس

مري

سي... رع ختي

ختي السادس


ختي السابع

مري كا رع الأول



(( طيبة فقط ))

منتوحوتپ الأول

سـِحـِر تاوي ( الملك انيوتف الاول )

وح عنخ ( إالملك انيوتف الثاني )

ناخت نب تپ نفر ( الملك انيوتف الثالث )

نب حـِتـِپ رع ( منتوحوتپ الثاني )

سا عنخ كا رع ( منتوحوتپ الثالث )

نب تاوى رع ( منتوحوتپ الرابع )





منتوحتب الثانى

أمنمحات الأول

سنوسرت الأول

أمنمحات الثانى

سنوسرت الثانى

سنوسرت الثالث

أمنمحات الرابع



-خو تاوى رع ( وجاف )

-سخم كا رع

سعنخ إيب رع ( امنى انتف امنمحات )

سخم رع سشد تاوى ( سوبك أم سا اف ) الأول

سبك حتب الأول

سخم رع خو تاوى ( سبك حتب ) الثانى

سمنخ كا رع مر ( مشع )

سخم رع خو تاوى ( سبك حتب ) الثالث

سخم رع عنخ تاوى

خع سشش رع ( نفر حتب الأول )

ساحتحور

خع نفر رع ( سبك حتب ) الرابع

خع عنخ رع ( سبك حتب ) الخامس

خع حتب رع ( سبك حتب ) السادس

واح ايب رع ( ايع ايب )

مر نفر رع ( آى )

مر حتب رع ( سبك حتب ) السابع

مر كاو رع ( سبك حتب ) الثامن

خنزر

سخم رع وادز خعو ( سوبك ام سا أف ) الثانى

امنمحات سبك حتب

مر سخم رع ( نفر حتب ) الثانى

سخم رع ( سمن تاوى دحوتى )

سخم رع نفر خعو ( وبوات ام سا اف )

سخم رع واح خعو (رع حتب )

سخم رع خو تاوي (بن ثني )

دد نفر رع (ددو موسي)

دد حتب رع (ددو موسي)

دد عنخ (مونتو ام سا اف)

نحسى





عا اوسر رع

نب خبش رع

عاقنن رع

سمكن

عانت هر

خيان

ثمانية ملوك لقبوا انفسهم بلقب الإلة الطيب

ستة ملوك لقبوا انفسهم بلقب ابن الشمس

عاقن

شارك

ابيبى



رع حتب

سوبك ام ساف

انتف السادس

انتف السابع

انتف الثامن

سوبك ام ساف الثاني

سقنن رع تاعا الأول

سقنن رع

كامس



احمس الأول ( نب بحتي رع )

أمنحتب الأول (ز سر كا رع )

تحتمس الأول ( عا خبر كا رع )

تحتمس الثاني . (عا خبر ان رع ) تحتمس الثانى

خنم آمون حتشبسوت . (ما عت كا رع )

تحتمس الثالث (من خبر رع )

امنحتب الثاني ( عا خبرو رع )

تحتمس الرابع ( خغ خعو ) (من خبرو رع )

امنحتب الثالث ( نيموريا ) (نب ماعت رع )

امنحتب الرابع (نفر خبرو - رع رع - ان رع ) (اخناتون )

سا كا رع (سعا كا رع ز سر خبرو ) (سمنخ كا رع )

توت عنخ آتون- تون عنخ آمون ( نب خبرو رع )

آي ( خبر خبرو رع ) (اير ماعت )

حور أم حب - مرن آمون ( ز سر خبرو رع )



رمسيس الأول ( من بحتي رع )

سيتي الأول ( ستي مرن بتاح ) ( من ماعت رع )

رمسيس الثاني ( مري آمن ) ( وسر ماعت رع ) ( ستب ان رع )

مرن بتاح ( با ان رع ) ( مري آمون ) . ( حتسب حر ماعت )

آمون مسس ( من ماعت رع ) ( ستب ان رع )

مون بتاح سبتاح ( أخ ان رع ) ( ستب ان رع )

سيتي الثاني ( ستي مرن بتاح) ( وسر خبرو رع )

رمسيس سبتاح



ستخ نخت ( مرر رع ) ( وسر خعو رع ) ( ستب ان رع )

رمسيس الثالث ( وسر ماعت رع ) ( مر آمون )

رمسيس الرابع ( ستب ان آمن ) (وسر ماعت رع ) ( مري آمون )

رمسيس الخامس ( أوسر ماعت رع ) ( سخر ان رع )

رمسيس السادس ( نب ماعت رع ) ( مري آمن )

رمسيس السابع ( أوسر معات رع ) ( مري آمن )

رمسيس الثامن ( أوسر ماعت رع ) ( أخ ان آمن )

رمسيس التاسع ( نفر كا رع ) ( ستب ان رع ) .

رمسيس العاشر ( خبر ماعت رع ) ( ستب ان رع )

رمسيس الحادي عشر ( من ماعت رع ) ( ستب ان بتاح )



حريحور

الكاهن الأكبر بى عنخى

الكاهن الأكبر بانجم

الكاهن الأكبر ماساهرتا

الملك والكاهن الأكبر من خبر رع

الكاهن الأكبر بانجم الثانى





(( بتانيس ))

سمندس (حدج خبر رع ستب ان رع)

أمون أم نسو (نفر كا رع)

بسوسنس الأول (عا خبر رع ستب ان أمون)

أمون إم أوبت (أوسر ماعت رع ان رع)

أوسركون الأقدم (عا خبر رع ستب إن رع)

سي أمون (نتر خبرو رع ستب إن أمون)

بسوسنس الثانى (تيت خبرو رع سبت إن رع)


شيشنق الأول

أوسركون الأول

شيشنق الثاني

تاكيلوت الأول

حرسيسي

أوسركون الثاني

شوشنق الثالث

شوشنق الرابع

بامي

شوشنق الخامس

أوسركون الرابع

أوسركون الثاني

توت خبر رع شوشنق





تاكيلوت الثاني

بيدوباست الأول .

شوشنق السادس

أوسركون الثالث





تف ناختي الأول

با كن رع نف (بوكوريس)



كاشتا

بعنخي

شباكا

شبيتكو

طهارقة

تنتاماني



تف ناخت الثاني

نكاو با

نخاو الأول

إبسماتيك الأول

نخاو الثاني

بسماتيك الثاني

وح إب رع

أحمس الثاني

بسماتيك الثالث



كامبايسيس

داريوس الأول

اكسيركسيس الأول

ارتاكسيراكسيس الأول

داريوس الثاني

ارتاكسيراكسيس الثاني



أمرتايوس



نعي فعاو رد الأول

حر نب خا

اوسر رع ستب إن بتاح

ماعت إب رع هاكور

نعي فعاو رد الثاني



خپر كا رع (( نخت أنبو الأول ))

إرما أتن رع (( تيوس ))

سندجم إب رع (( ست اپن أنهور )) ((نخت أنبو الثاني))


الملك ارتاكسيريكسيس الثالث

ارسيس وحكم

داريوس الثالث



الملك ارتاكسيريكسيس الثالث

ارسيس

داريوس الثالث

==================

* حكــام مــصـــر الاخمينيـــة * ::

-----

أخمينس الفارسي

تايسبس

قورش الأول

أريا رامنس الفارسي

قمبيز الأول

أرساميس الفارسي

قورش الثاني

قمبيز الثاني

سميردس (برديا

داريوش الأول

خشایارشا الأول (خرخس الاول)

أردشير الأول الأخميني

خشایارشا الثاني (خرخس الثاني)

سغديانوس

داريوش الثاني (داريوس الثاني نوثوس)،

أردشير الثاني الأخميني (أرتاخرخس الثاني الشهير (منيمون))

أردشير الثالث الأخميني (|أرتاخرخس الثالث اوخوس)

أردشير الرابع الأخميني (أرتاخرخس الرابع أرسيس)

داريوش الثالث (داريوس الثالث كودومانّوس).

الإسكندر المقدوني

==================

*حكــام مصـر اليوناينة * البطلمى**

-----

بطليموس الأول.

بطليموس الثاني.

بطليموس الثالث.

بطليموس الرابع.

بطليموس الخامس.

كليوباترا الأولى.

بطليموس السادس.

بطليموس السابع + كليوباترا الثانية.

بطليموس الثامن.

بطليموس التاسع.

بطليموس العاشر.

بطليموس الحادي عشر.

بطليموس الثاني عشر.

بطليموس الثالث عشر+ كليوباترا السابعة.

كليوباترا السابعة.

==================

*حكام مصـر الرومانية*

----

كورنيلوس جالوس

بترونيوس

ايليوس جالوس

بترونيوس

روبريوس بارياروس

توانيوس

أوكتا فيوس

(((((( *سنـة 1 مبلادبة * )))))))

ماكسيموس

أكيلا



فيتراسيوس بوليو

جاليريوس

فيتر اسيوس بوليو ** مرة ثانية**

أفيليوس فلاكوس

أميليوس ركتوس

سيوس سترابو



نافويوس سرتوريوس ما ماكرو ( عين ولم يتول )

فتراسيوس بوليو



اميليوس ركتوس

يوليوس بوستوموس

فرجيليوس كابيتو

لوسيوس

متيوس مود ستوس



كلوديوس بالبيلوس

يوليوس فستينوس

كايسينا توسكوس

تيبريوس يوليوس اسكندر

جالبا

أتونو

فيتلسيوس

فسبسيان



بولينوس

ستيتيوس افريكانوس

سبتيموس فيجيتوس

متيوس روفوس

بترونيوس سيكوندوس



بومبيوس بلانتا

فيبيوس ماكسيموس

مينيشيوس ايتالوس

سولبيسيوس سيمايوس

روتيليوس لويوس



ماركوس توربو

رهميوس مارتياليس

هاتيروس نيبوس

فلافيوس تيتانوس

بترونيوس مامر تينوس

فاليريوس ايدامون



أفيديوس هيليود وروس

بترونيوس هو نوراتوس

موناسيوس فليكنس

سميرونيوس ليبراليس

فولو سيوس ماسيانوس

فاليريوس بروكولوس



أنيوس سيرياكوس

دوميتيوس هونوراتوس

فلافيوس تيتيانوس

باسوس روفوس

كالفيسيوس ستانيانوس

باكتيميوس ماجنوس


فلافيوس كريسبوس

مانيوس فلافيانوس

فيتوريوس ماكرينوس

أوريليوس بابيريوس ديونيسيوس

تينيوس ديمتريوس

-كلوديوس لوثيليانوس

-لارثيوس ميمور

-بولياس فلافيوس

-أبيوس سابينوس



- ماتينيوس سابينوس

- أولبيوس بريميانوس

- ايميليوس ساتورنينوس

- ماكيوس لاتوس

- سوباتيانوس أكيلا

- مانيوس فليكس كريثنتيليا نوس



بابيبيوس أوريليوس جونثينوس

سبتيميوس هراكليوس

فاليوس داتوس

أويليوس أنتينوس



بازيليانوس

جيمينيوس كريستوس

مافيوس هونورياتوس



ايدينافوس يوليانوس

فاليربوس

ايباجاتوس

ماسكولا نوس



ميفيوس هونوراتيانوس



أنيانوس



أورليوس باسيلوس

كلوديوس فاليريوس فيرموس



بيوس سابينوس



ايميليا نوس >> وظل يحكم مصر في زمن أربعة من الأباطرة .

أوريليوس تيدوتوس



فيرموس

جنياليس



ومبونيوس جانواريوس



اركسوس أوريليوس

ديوجينيس

فلافيوس فاليريوس بومبايانوس

بمبيانوس

ايميليوس روستيكيانوس

كلوديوس كولكيانوس



أمونيوس

الإمبراطور مكسيميان



أنطونيوس جريجوريوس

أوريليوس أنطونيوس

كونتيوس أيبر

الإمبراطور ديوقليتيانوس أوغسطس.

قسطنطين + ليسنيوس

==================

* حكام مصـر الرومانية (( تـاريخ مصـر القبطية )) * { البيزنطية } ::

----

●قسطنطين * انفرد بالحكم* >> يختلف المؤرخون حول إعتناق قسطنطين المسيحية

= ولاة مصـر : سانبيانوس

يوليوس يوليانوس

سبتيميوس زينون

ماجتيانوس

فلورنتيوس

هيجينوس

باتيريوس

فلافيوس فيلاجريوس

فلافيوس أنطونيوس تيودوروس

فلافيوس فيلاجريوس

لونجينوس

بالاديوس

نسطوريوس

سيباستيانوس

ماكسيموس

كاتا فرونيوس

هيرموجينس بارناسيوس

بومبونيوس مترودوراس

ايتاليكيانوس

فاوستينوس

أرتيميوس

..

●الامبراطور قسطنيوس

●الامبراطور جوفيان

= ولاة مصـر : جيرونتيوس

ايكديكيوس أوليمبوس

..

● الأمبراطور فالتس

= ولاة مصر : هيريوس

ماكسيموس

فلافيانوس

بروكو لتيانوس

فلافيوس ايتو ليميوس

بوبليوس

أوليمبيوس بالاديوس

أثيليوس بالاديوس

..

● الأمبراطور جراتيانوس

= ولاة مصر : تاتيانوس

..

● الأمبراطور فلورنتيوس

=ولاة مصـر : هادريانوس

يوليوس يوليانوس

باسيانوس

بالاديوس

هيباتيوس

أنطونيوس

أوبتاتوس

فلورنتيوس

يوزيبيوس

باولينوس

فلافيوس أولبيوس

الاسكندر

ايفاجريوس

هيباتيوس

بوتاميوس

ايفاجريوس

..

● الأمبراطور تيودسيوس

● الامبراطور ثيودسوس

● أركاديوس

=ولاة مصـر : شارموزيانوس

جيناديوس

ريميجيوس

أرخيلاوس

بنتاديوس

بوثاليوس

..

● ثيؤودوسيوس الثانى

= ولاة مصـر : أورستيس

كاليستوس

كيلوباتر

كارموسينوس

..

● بولكاريا

= ولاة مصـر : تيودوروس

فلوروس

..

● ليو الأول

= ولاة مصـر : ديونسيوس

الاسكندر

..

● ليو الثانى

= ولاة مصـر : بؤيثوس

انئيميوس

ثيوكتيستوس

تيوجنوستوس

بيرجاميوس

أبولونيوس

أرسينيوس

..

● باسيليكيوس

● الامبراطور فلافيوس أناستاسيوس ((أناستاسيوس الأول ))

= ولاة مصـر : يوستاثيوس

ثيودوسيوس

أبيون

..

● الملك جستن الأول " يوستينوس الأول "

= ولاة مصـر : أبيون

..

●الامبراطور يوستنيانوس الأول (( جوستنيانوس الأول ))

= ولاة مصر : ديوسكوروس

رودون أبيون

ليبيريوس

حنا لاكساريوس

هيفانيسنوس

..

● الامبراطور يوستينوس الثانى (( فلافيوس يوستينوس أغسطس ))

ولاة مصـر : جرمانوس جستينوس

..

● الامبراطور طيباريوس

● موريس :

= ولاة مصر : يوحنا

ميناس

..

● الأمبراطور فوقاس

= ولاة مصـر : بتروس جستينوس

حنا

..

● هرقل

= ولاة مصـر : نيكيتاس

الملك كسرى الثانى

جورج

كيرس (المقوقس)

..

● قنسطنطين الثانى

● قنسطانز الثانى

= ولاة مصـر : تيودور

==================

* حكام مصـر الاسلامية * ::

بدء الحكم الاسلامى لمـصـر فى عهد الخلفاء الراشدين ::

>>>> الفتح الإسلامي لمصر

---

● الخليفة عمر بن الخطاب -- الوالى : عمرو بن العاص

الوالى عبد الله بن سعد بن أبي سرح

● الخليفة عثمان بن عفان -- الوالى عقبة بن عامر الجهني

محمد بن أبي حذيفة ((محمد بن ابى بكر))

الوالى الحكم بن الصلت

● الخليفة : خلافة على بن أبى طالب -- الوالى : لقيس بن سعد بن عبادة

الوالى : الأشتر النخعى (( مالك بن الحارث النخعى))

الوالى : ولاية محمد بن أبي بكر الصديق

======

>>>> ولاة مصـر فى عهد الدولة الاموية

---

عمرو بن العاص

عتبة بن أبي سفيان

عقبة بن عامر الجهني

مسلمة بن مخلد الأنصاري

سعيد بن يزيد الأسدي

عبد الرحمن بن عقبة بن جحدم

عبد العزيز بن مروان بن الحكم

عبد الله بن عبد الملك بن مروان

قرة بن شريك العبسى

عبد الملك بن رفاعة

أيوب بن شرحبيل

بشر بن صفوان الكلبي

حنظلة بن صفوان

محمد بن عبد الملك بن مروان

الحر بن يوسف

حفص بن الوليد الحضري

عبد الملك بن رفاعة

الوليد بن رفاعة

عبد الرحمن بن خالد الفهمي

حنظلة بن صفوان

حفص بن الوليد

حسان بن عتاهية

حفص بن الوليد

الحويثرة بن سهيل الباهلي

المغيرة بن عبد الملك الغزاوي

عبد الملك بن مروان بن موسى بن نصير

======

>>>> ولاة مصر فى عهد الدولة العباسية

---

صالح بن على بن عبد الله العباسى

أبو عون عبد الملك بن يزيد

صالح بن على بن عبد الله العباسى

أبو عون عبد الملك بن يزيد

موسى بن كعب أبو عيينة

محمد بن الأشعث بن عقبة

حميد بن قحطبة بن شبيب

يزيد بن حاتم بن قبيصة

عبد الله بن عبد الرحمن بن معاوية بن حديج

محمد بن عبد الرحمن بن معاوية بن حديج

موسى بن على بن رباح اللخمى

عيسى بن لقمان الجمحى

واضح بن عبد الله الخصى المنصورى

مصنور بن يزيد الزنجانى

يحى بن داود الشهير بإبن ممدود

سالم بن سوادة التميمى

إبراهيم بن صالح العباسى

موسى بن مصعب بن الربيع الخثعمى

عسامة بن عمرو أبو داجن المعافرى

الفضل بن صالح العباسى

على بن سليمان بن على العباسى

موسى بن عيسى بن موسى

مسلمة بن يحى بن قرة

محمد بن زهير الأزدى

داود بن يزيد بن حاتم

موسى بن عيسى بن موسى

إبراهيم بن صالح العباسى


عبد الله بن المسيب بن زهير

إسحق بن سليمان بن على العباسى

هرثمة بن أعين

عبد الملك بن صالح العباسى

عبيد الله بن المهدى العباسى

موسى بن عيسى بن موسى

عبيد الله بن المهدى العباسى

إسماعيل بن صالح العباسى

إسماعيل بن عيسى العباسى

الليث بن الفضل الأبيوردى

أحمد بن إسماعيل بن على العباسى

عبيد الله بن محمد بن إبراهيم العباسى

الحسين بن جميل

مالك بن دلهم الكلبى

الحسن بن التختاخ

حاتم بن هرثمة بن أعين

جابر بن الأشعث الطائى

عباد بن محمد بن حيان

المطلب بن عبد الله الخزاعى

العباس بن موسى بن عيسى العباسى

المطلب بن عبد الله الخزاعى

السرى بن الحكم

سليمان بن غالب بن جبريل البجلى

السرى بن الحكم

محمد (أبو النصر)بن السرى بن الحكم

عبيد الله بن السرى بن الحكم

عبد الله بن طاهر

عيسى بن يزيد الجلودى

عمير بن الوليد الطائى

عيسى بن يزيد الجلودى

عبدويه بن جبلة

عيسى بن منصور الرافقى

كيدر بن عبد الله

المظفر بن كيدر

موسى بن أبى العباس ثابت

مالك بن كيدر

على بن يحى الأرمنى

عيسى بن منصور الرافقى

هرثمة بن نصر الجبلى

حاتم بن هرثمة بن نصر

على بن يحى الأرمنى

إسحق بن يحى بن معاذ

خوط عبد الواحد بن يحى بن منصور

عنبسة بن إسحق بن شمر الضبى

يزيد بن عبد الله بن دينار التركى

مزاحم بن خاقان

أحمد بن مزاحم بن خاقان

أزجور بن أولوغ طرخان التركى

======

>>>> حكام مصر فى الدولة الطولونية :

---

أحمد بن طولون

خمارويه بن أحمد بن طولون

(أبو العساكر) جيش بن خمارويه

هارون بن خمارويه

شيبان بن أحمد بن طولون

======

>>>> ولاة مصر في عهد الخلفاء العباسيين

---

محمد بن سليمان الكاتب

عيسى بن محمد النوشرى

تكين الخرزى أول مرة

ذكا الأعور الرومى

تكين الخرزى ثانى مرة

محمود بن حمك ( أبو قابوس )

هلال بن بدر

أحمد بن كيغلغ أول مرة

تكين الخرزى ثالث مرة

محمد بن طغج الإخشيد

======

>>>> ولاة مصـر فى الدولة الاخشيدية

---

محمد الإخشيد أبو بكر بن طغج

أبو القاسم أنجور (أي محمود) بن محمد بن طغج

أبو الحسن علي بن محمد بن طغج

ألو المسك كافور (الخصى)

أحمد(أبو الفوارس) بن على بن الإخشيد

======

>>>> حكام مصر فى الدولة الدولة الفاطمية

---

"المعز لدين الله" معد بن المنصور

"العزيز بالله" نزار بن المعز

"الحاكم بأمر الله" منصور بن العزيز

"الظاهر لإعزاز دين الله" علي بن الحاكم

"المستنصر بالله" معد بن الظاهر

"المستعلي بالله" أحمد بن المستنصر

"الآمر بأحكام الله" منصور بن المستعلي

"الحافظ لدين الله" عبد المجيد بن محمد

أبو محمد "الظافر بأمر الله" إسماعيل بن الحافظ

"الفائز بنصر الله" عيسى بن الظافر

"العاضد لدين الله" عبد الله بن يوسف

======

>>>> حكام مصـر فى الدولة الايوبية

---

الناصر صلاح الدين أبو المظفر يوسف بن أيوب

العزيز عماد الدين أبو الفتوح عثمان بن صلاح الدين

المنصور ناصر الدين محمد بن العزيز

العادل سيف الدين أبو بكر أحمد بن أيوب

الكامل ناصر الدين محمد بن العادل

العادل سيف الدين أبو بكر بن الكامل

الصالح نجم الدين أبو الفتح أيوب بن الكامل

المعظم توران شاه بن نجم الدين

صمة الدين أم خليل شجرة الدر

مظفر الدين "الملك الأشرف" موسى بن المسعود يوسف بن ناصر الدين محمد

======

>>> حكام مصر فى عهد المماليك البحرية

---

المعز عز الدين أيبك

المنصور نور الدين علي بن أيبك

المظفر سيف الدين قطز

الظاهر ركن الدين بيبرس البندقداري

السعيد ناصر الدين أبو المعالى محمد بركة قان

العادل بدر الدين سُلامش

المنصور سيف الدين قلاوون

الأشرف صلاح الدين خليل بن قلاوون

الناصر محمد بن قلاوون

العادل زين الدين كتبغا

المنصور حسام الدين لاجين

الناصر محمد بن قلاوون

المظفر ركن الدين بيبرس الجاشنكير

الناصر محمد بن قلاوون

المنصور سيف الدين أبو بكر

الأشرف علاء الدين كجك

الناصر شهاب الدين أحمد بن الناصر محمد

الصالح عماد الدين إسماعيل بن الناصر محمد

الكامل سيف الدين شعبان بن الناصر محمد

المظفر زين الدين حاجي بن الناصر محمد

الناصر بدر الدين أبو المعالي الحسن بن الناصر

الصالح صلاح الدين صالح بن الناصر محمد

الناصر بدر الدين أبو المعالي الحسن بن الناصر

المنصور صلاح الدين محمد بن حاجي بن قلاوون

الأشرف زين الدين شعبان بن حسن بن محمد

المنصور علاء الدين علي بن شعبان

الصالح زين الدين حاجى

======

>>>> حكام مصـر فى عهد الجراكسه * المماليك البرجية * :

---

الظاهر سيف الدين برقوق بن أنس اليبغاوى

الناصر فرج بن برقوق

المنصور عبد العزيز بن برقوق

الناصر فرج بن برقوق

المستعين باللّه أبو الفضل العباسي

المؤيد أبو النصر شيخ المحمودي

لمظفر أحمد بن الشيخ

الظاهر سيف الدين ططر

الصالح ناصر الدين محمد بن ططر

الأشرف سيف الدين برسباي

العزيز جمال الدين يوسف بن بريباي

الظاهر سيف الدين حقمق

المنصور فخر الدين عثمان بن جقمق

الأشرف سيف الدين إينال العلائي

المؤيد شهاب الدين أحمد بن إينال

الظاهر سيف الدين خشقدم

الظاهر سيف الدين بلباي المؤيدي

الظاهر تمر بغا الرومي

الأشرف سيف الدين قايتباي

الناصر محمد بن قايتباي

الظاهر قانصوه

الناصر محمد بن قايتباي

الظاهر قانصوه الأشرفي

الأشرف جنبلاط

العادل طومان باي

الأشرف قانصوه الغوري

الناصر دويدار كاجك

العادل طومان باي

======

>>>> ولاة مصـر فى عهد الدولة العثمانية

---

خير بك

مصطفى باشا

قاسم الجميل باشا

أحمد باشا الوزير

قاسم الجميل باشا

إبراهيم باشا

سليمان باشا الخصى

خسرو باشا

سليمان باشا الخصى

داود باشا الخصى

مصطفى باشا صفصاف

على باشا

محمد باشا دقادن زاده

إسكندر باشا

على باشا الخصى

مصطفى جاهين باشا

على باشا الصوفى الخادم

محمود باشا

سنان باشا

جركس إسكندر باشا

سنان باشا

حسين باشا الخادم

مسيح باشا الخادم

حسنى باشا الخادم

إبراهيم باشا الوزير

سنان باشا الدفتردار

أويس باشا

أحمد حافظ باشا

محمد قورط باشا

السيد محمد باشا الشريف

خضر باشا

على باشا ياود النمر

الوزير الحاج إبراهيم باشا

محمد باشا الكرجى الخادم

حسن باشا الدفتردار

محمد باشا معمر(كولكيران)

محمد باشا الصوفى

أحمد باشا الدفتردار

مصطفى باشا المنيكلى

جعفر باشا

مصطفى باشا الحميدى

حسن باشا أرناؤوط

محمد باشا البستانجى

إبراهيم باشا السلحدار

الوزير مصطفى باشا قرة

على باشا الشيشنجى

مصطفى باشا قرة

بيرم باشا

الوزير طيانيه سى محمد باشا

موس باشا السلحدار

خليل باشا البستانجى

بكير جى أحمد باشا الوزير

حسين باشا الدالى

محمد باشا جوان قابجى سلطان زاده

قاش مصطفى باشا الستانجى

مقصود باشا الوزير

أيوب باشا الوزير

حيدر اغا محمد زاده

مصطفى باشا موستارى

محمد باشا شريف

أحمد باشا الطرخونجى

عبد الرحمن باشا الطويشى

خاصكى محمد باشا

خليج زاده مصطفى باشا الداماد

محمد باشا

مصطفى باشا

إبراهيم باشا الدفتردار

عمر باشا السلحدار

إبراهيم باشا الصوفى

قرة قاش على باشا

إبراهيم باشا الكتخدت

حسين باشا

أحمدباشا الدفتردار

عبد الرحمن باشا

عثمان باشا

حمزة باشا

حسنى باشا كتخدا

حسنى باشا الداماد

أحمد باشا الكتخدا

على باشا خازندار

إسماعيل باشا

حسين باشا البشناقى

قرة محمد باشا

سليمان باشا

محمد رامى باشا

مسلم على باشا الأزميرلى

حسنى باشا الداماد

إبراهيم باشا القبودان

خليل باشا الكوسج

ولى باشا

عابدى باشا

مسلم على باشا الأزميرلى

رجب باشا

محمد باشا النشانجى

على الموره لى باشا

محمد باشا النيشانجى

أبو بكر باشا

كبورلى زاده عبد الله باشا

محمد باشا السلحدار

عثمان الحلبى باشا

بكير باشا ( أبو بكر )

مصطفى باشا

سليمان باشا العظم الشامى

على الحكيم باشا زاده

يحى باشا

محمد سعيد اليدكشى باشا

محمد راغب باشا

أحمد باشا كور وزير

الشريف عبد الله باشا

ملك محمد أمين باشا

بلطجى مصطفى باشا

على الحكيم باشا زاده

محمد سعيد باشا

مصطفى باشا الصدر الأعظم

أحمد كامل باشا

بكير باشا

حسن باشا

حمزة باشا

محمد راقم باشا

دويدار محمد أورفلى باشا

أحمد باشا

قره خليل أغا باشا

مصطفى النابلسى

إبراهيم باشا

محمد عزت باشا الكبير

رائف إسماعيل باشا

إبراهيم باشا

رائف إسماعيل باشا

محمد ملك يكن باشا

الشريف على باشا

محمد السلحدار باشا

الشريف محمد ملك يكن باشا

الشريف عابدى باشا

إسماعيل باشا التونسى

محمد عزت باشا

صالح باشا القيصرلى

أبو بكر باشا الطرابلسى

======

>>>> حكام مصر فى عهد المماليك البايات ::

---

علي بك الكبير

محمد بك أبو الدهب

إمارة ثلاثية تضم إبراهيم بك(الحاكم المدنى) ومراد بك(الحاكم العسكري) ويوسف بك(أمير الحج)

إسماعيل بك(شيخ البلد)

مراد بك(أمير الحج) بالمشاركة في الحكم مع إسماعيل بك(شيخ البلد)

إمارة ثلاثية تضم إسماعيل بك(شيخ البلد) وعلي بك الدفتردار وحسن بك(أمير الحج)

مراد بك (أمير الحج): بالمشاركة في الحكم مع إبراهيم بك

======

>>>> حكام مصـر ايام الحملة الفرنسية ::

---

نابليون بونابرت

كليبر

جان جاك مينو

======

>>>> حكام أسرة محمد علي باشا ::

---

محمد على باشا

إبراهيم باشا بن محمد على

عباس حلمي باشا الأول

محمد سعيد باشا

إسماعيل باشا ثم تغير لقبه إلي الخديوي إسماعيل

الخديوي توفيق

الخديوي عباس حلمي الثاني

السلطان حسين كامل:

السطان فؤاد ثم تغير لقبه إلى الملك فؤاد الأول

الملك فاروق الأول

الأمير محمد علي:رئيس مجلس الوصاية على الملك فاروق قبل توليه الحكم رسميا

الملك أحمد فؤاد الثاني:

الأمير محمد عبد المنعم:رئيس مجلس الوصاية على الملك أحمد فؤاد الثاني

======

>>>> حكام جمهوربة مصر العربية ::

---



محمد نجيب رئيس **مجلس قيادة الثورة**

جمال عبد الناصر **فترة انتقالية**

محمد نجيب

جمال عبدالناصر

محمد أنور السادات

صوفي أبو طالب **فترة انتقالية**

محمد حسني مبارك

المجلس الأعلى للقوات المسلحة ** المشير طنطاوى**

محمد مرسي العياط

هذيان 49




مصر مش هتنضف غير لما نعترف بالوساخة اللى فيها
غير لما ننسى الامجاد اللى انتهت 
نرمى ورا ضهرنا الايام اللى فاتت
بداية الطريق الصح هو الاعتراف بالخطأ 
لما يكون مفيش خطوط حمراء 
لما ينتهى ممنوع الاقتراب
مفيش حاجة اسمها المسكوت عنه 
لما يكون مجتمع عـ المكشوف 
لما نتخلص  من عادات متخلفة 
لما ندوس على التقاليد  الرجعية 
لما نعيش فى العصر اللى احنا عايشين فيه 
لما نتواجد فى الزمن اللى احنا متواجدين فيه 
لما نشوف احنا اد ايه متخلفين 
لما نسيب وهم الاجداد
لما تبقى مصر للجميع 

لما نبطل ندفن راسنا فى الرمل زى النعامة 
ادام مواضيع كله عارف ومتاكد انها موجوده 
لما نخاف نتكلم عن وساخه فينا 
لو كل واحد فكر شويه هيلاقيها  فى الكتب مسطورة 
فى صفحة الحوادث فى كل صحيفة منشورة 
لما  تبقى شايف اللى بيبيعوا شرفهم ونفسهم
ولما نتكلم نقول اهى ماشية ومستورة 
وبتبقى عارف وانا عارف هى ازاى مستورة 
لما نسيب الخلق لحكم الخالق
لما كل واحد يخلى نفسه فى نفسه 
لما كل واحد يبص لنفسه فى المرايه ويصارح  نفسه 
لما كل واحد يعترف لنفسه بحقيقة نفسه 
لما كل واحد يكتشف نفسه 
لما نشيل كل الأقنعة 
لما تفكر كل العقول 
لما نتكلم بالصراحة 
لما منخافش العيب
لما منبصش لكلام الناس
لما نعمل اى حاجه واحنا مش خايفين 
طالما مش خايف من ربنا
الله اعطى لكل شخص حرية الاختيار 
وترك لكل فرد حرية التصرف 
اعطاك عقل تفكر 
وضمير يذكر
لارقيب الا نفسك 
ولا حسيب الا ضميرك
حسابك مؤجل وليس معجل 
علشان عندك فرصة تتوب يغفر لك ذنوبك
طب ليه خايف من الناس  اذا كنت اساسا  مش خايف من ربنا 
محتاجين ننضف من جوانا
الاسلام جوهر وليس مظهر 
القران افعال وليس اقوال
لما نعترف ان اسوأ مثال سىء للإسلام هو احنا المسلمين 
هى دى الحقيقة 
اكتر بلاد تعانى من الفقر هى بلاد الاسلام
الدول الاسلامية ومصر بالتحديد
هى اشبه بمستنقع 
غابة حيوانيه مع كامل الاحترام للحيوانات 
مجتمع فاسد مبنى على قوام هش
هو الاسرة اللى عايشه على الدعارة من الفقر
الشباب اللى بيتاجر فى النخدرات علشان يعيش 
الشاب اللى بيشرب علشان ينسى من يأسه 
هو الزوج اللى يقتل زوجته لو فكرت تخونه
وعلى استعداد يخونها مليون مره 
هو الشيخ اللى يطلع على المنبر يقولك 
اصبر على الفقر ده ابتلاء وهو على قلبه اد كدا
هو دكتور علم النفس اللى يطلع يقولك 
الفقر ميغيرش المبدأ
مع انه لو جه يوم واحد فى الفقر هيبيع نفسه 
هو الشاب اللى لما يتحرش بواحده يبقى رجولة 
وميقبلش كلمة على اخته 
هو كل واحد مبيشوفش انعكاس نفسه فى اى شخصية 
بيشمئز منها لو حرامى او شاذ او واحدة بتشتغل فى الدعارة 
كل انعكاس لكل شخصية هو نفس المجسم لكل جبان بيهرب منهم
وبيلسن عليهم  هو نفسى الذئب اللى بينهشهم
هو نفس الندل اللى بيستبيحهم 
يتجسد مجتمع المستنقع فى ابشع صوره فى نظرات الاستنكار
وهمسات مع احتقار وطرد من الحياة واهانه مع عدم قبول لفئات معينة ونظرات عنصرية  وكلمات طائفية
واحدة اتعرضت للاغتصاب غصب عنها 
لواحد شاذ 
لمريض ايدز
لشخص مسيحى 
لشاب ملحد
 لرجل بهائى 
لشيخ شيعى
ممكن تتعامل مع اى شخص عادى لكن مجرد معرفة لاى صفة فى مجتمع المستنقع غير مقبوله بتغير نظرتك فورا 
بتستنكره فى لحظتها مع انك مش عارف ان ممكن فى اى حالة هيكون غصب عنه
لكن احنا فى مجتمع جلادين 
بقينا خصم وحكم فى نفس الوقت 
لو كل واحد أخطأ  خطأ غير مقبول فى مجتمع المستنقع 
يستاهل الموت مرة فكل شخص استنكره او اهانه يستاهل الموت مليون مرة 
مجتمع عارى من كل شىء ومتغطى بالفضيلة  بس ادام نفسه 
مجتمع مكشوف ادام الجميع ومدارى بالعيب بس ادام نفسه 

الجيش المصرى مش هو اقوى جيش فى العالم
الاخوان والسلفيين مش هم الاسلام
الطفل المصرى مش اذكى طفل فى العالم 
احنا مش مجتمع متدين بطبعه 
احنا مجتمع وسخ بطبعه 
صلاح الدين لم يكن عربيا 
مخترعين كثير من الادوية التى انقذت  ملايين من البشرية 
لم يكونوا مسلمين
الشذوذ الجنسى السحاق التحرش الدعارة منتشره فى مصر وبكثافه وفاتحه بيوت كمان وممكن تكون بيننا بس احنا عاملين نفسنا مش واخدين بالنا
البهائيين الشيعه الملحدين المسيحين موجودين على ارض الواقع ومهما حصل مش هينتهى وجودهم 
الخليج كانوا عايشين على معونات مصر بس دلوقتى 
هما سابقيننا بملايين السنين الضوئية ومتقدمين عننا بكتير 
واحنا متخلفين بمراحل ولسه مش لاقيين حقوقنا 
امة المليار هى اكتر امه متهانه فى العالم 
مش بسبب الاسلام لا بسببنا احنا المسلمين  لاننا متخلفين 
وبنتكلم وبس وحطينا نفسنا فى دايرة صغيرة جدا
ورسمنا حدود لينا ضيقة اوى 
دول التقدم العلمى والنووى  شيوعين و بوذيين وملهمش اى صفة بالاسلام 
بالرغم اننا بنعتمد وبنقول ان كل العلوم دى طورها علماء المسلمين 
احنا اتربينا على الخوف وعدم المواجهة من ابسط فكرة أو من مجرد رأى 
التليفزيون مفسد 
النت مضيعة للوقت 
طب مهى كل حاجه  تحتمل الصح والخطأ 
الفيصل هو فى استخدامك انت 
ومن ده امثلة كتير
مع ان كل واحد عايز يعمل  حاجه بردو هيعملها 
لو حتى هيموت بعدها خد بقى امثلة على كدا سواء ابن مع ابوه 
زوج مع زوجته طالب مع مدرس
الممنوع مرغوب دى حاجه بديهية فى كل انسان 
سيدنا ادم اكل من الشجرة اللى اتمنعت عليه 
هى دى طبيعة البشر  بس لما يكون كل حاجة معروضة ادامك 
هتختار الافضل لك كانسان مجرد عن أى شىء 
وهتلاحظ ان اكتر ناس متمسكين بالاسلام وتعاليمه 
هم الناس اللى عايشين فى اوربا وفى كل الدول الاسلامية 
رغم ان كل شىء مباح أدامه رغم ان تمسكه بالاسلام ممكن  يسبب له هناك مضايقات  لكن هنا تمسكه بناء على رغبة خالصة 
وتانى اللى اعتنقو الاسلام  من نفسهم 
مش مولودين فى بيئة مسلمة بردو هتلاقيهم  متمسكين بتعاليم الاسلام وهم خير مثال للاسلام
على النقيض تماما 
حدث ولا حرج عن مسلمين الدول الاسلامية الخالصة 
والافعال الدنيئة والاخلاق السيئة  والتصرفات القبيحة 
مع انه مجتمع غالبيته مسلمين وورثنا الاسلام وراثة!!
سبب تميز الدول غير الاسلامية 
1/ بدأو من حيث انتهى الآخرون 
2/عرفوا قيمة الانسان بغض النظر عن جنسية او ديانته او كل مايخصه  مش عيب أبداً ان عالم مصرى مسلم يطور لهم اى مشروع مفيش عندهم مشكلة فى افريقى اسود يلقى محاضرة فى افضل جامعاتهم
3/قدروا قيمة العقل واستخدموه صح لتطوير شعوبهم 
لرقى دولهم  لإعلاء شأنهم 
احنا  اللى فرضنا الحجاب على العقول 
هنطبق الشريعة بس على الفقير
محبوسين فى قفص التخلف
مسجونين فى زنزانة العيب
احنا عندنا اللى بيدى شهادات الكفر 
لدينا من يوزع صكوك الردة 
ينفرد بالمقاعد فى الجنة والنار
احنا عملنا بشر مقدسين 
وعندنا أشخاص عن الخطأ منزهين 
صنعنا آلهة 
ننفرد حصريا بصنم العجوة وتلبسه على اى حاجة 
وتشكله على اى شكل  فضيلة بقى او دين او اخلاق او اوهام


مــــــِ الآخر
فى النهاية كما قلت فى البداية 
بداية الطريق هى  الإعتراف بالخطأ 
ومصر مش هتنضف غير لما تتخلص من الوساخة اللى احنا فيها  ومفيش كلمة غير الوساخة تنفع تتقال  ولا تقدر توصف 


لسنا المجتمع المثالى 
ولم نكن يوماً شعب الله المختار
لسنا دعاة للفضيلة 
ولم نكن يوماً حماة للإسلام
عدم مواجهة الواقع والهروب دائما من الحقيقة 
تأخير المواجهة وعدم الإعتراف بالمستنقع 
هو أصل المشكلة
كسر القيود وتخطى الخطوط الحمراء
مواجهة الحقيقة  وتعدى العيب 
هو حل المشكلة 
لو كان المقياس هوبتطور الاسلام فى عصرنا فنحن عار عليه 
لو كان المقياس باستفادة البشرية من انجازاتنا فنحن عالة عليها
أتمنى أكون قدرت أوصل الفكرة





الأحد، 28 أبريل 2013

احيانا





أحيــانا يغمــرنا الإشتيــآآآق
لشخــص معيــن ~
لدرجـــة أنــنا نــرى
وجهـــه فـي كــل الوجــوه
ونسمـــع صــوتــه فـــي كــل الأصــوات
ونحـــس بــه يجلــس قربنــا مبتســماً
ونـتذكــر موقــف طريـــف بيننــا
فنبتـــسم .. فيظــن مــن حولنــا
أننـــا بـحالــة جـــنـووون ~~
ولا يدركـــون اننــا فقـطـ اشتقنـــآ حــد الجــنووون 

الأحد، 21 أبريل 2013

المغترب

المغترب

هو شخص ضن عليه الوطن بالعيش فى رحابه وربما لم يجد مكانا له فيه رغم سعته ورحابة أرضه.

رحل الى ارض جديدة والى عالم جديد لعله يجد ارضا تقله وسماءا تظله ، رحل تاركا وراءه ماضى أليم من ضيق العيش وشدة العوز والاحتياج لعله يجد ما يسد به حاجته ويسكن به فؤاده.



رحل تاركا وراءه ألم وبكاء وشوق وحنين وآمال فى العوده ابسطها هو ان يلقى مرة اخرى من تركهم.

حل على وطن جديد أول ما وطئ أرضه كانت شدة حرارته وارتفاع رطوبته هى اشارة الاستقبال وعلامة الترحيب.

حاول أن يتعايش و يخالط من حوله فتغيرت لهجته ولكنته فعرف أش لونك ويعطيك العافيه و صديق و سير سيدا.

تعلم فنون الطبخ والغسيل و ترتيب البيت لعله يضيع وقت اجازته وتمر الأيام..



يقضى يوم عمله فى المداهنة والملاطفة والمسالمة حتى يسلم من كارثة أنهاء الخدمات أو مصطلح التفنيش.

عاد من عمله متعبا مرهقا فأخرج طعامه من ثلاجته أطفأ شدة برودته بقليل من اللهب وجلس يأكل وحيدا لا يجد مذاقا لما ياكل ألا ما يسد به جوعه ويقيم به صلبه.



ثم حركه الشوق والحنين الى الاهل والأحبة فأمسك هاتفه حتى يطفأ نار شوقه وحنينه فأنهى مكالمته فإذا نار شوقه تزداد لهيباً.

قضى يومه حتى غلبه النوم فأسند رأسه الى وسادته يحضن جسده بيده لعله يشعر بالدفء فيأتيه النوم.

مرت الأيام ومرت الأفراح والأحزان فرح القريب والبعيد وتزوج الأخ والصديق ولم يكن نصيبه من ذلك ألا ان أرسل بطاقة تهنئه.

ومات الأب والأم ولم يسعفه الوقت ان يلقى عليهم نظرة الوداع أو يمشى فى جنازتهم أو حتى يتقبل عزائهم.



تحمل كل ذلك حتى جمع من المال ما جمع ورجع الى وطنه لعله يشترى بيتا بين الأهل والأحبه فيدرك به ما بقى من عمره فأذا بالدنيا تغيرت وغلى ما كان يعتقد انه ما زال رخيصا واذا الذى جمعه لا يكفى لما كان يتوقعه ويحلم به، وظن من حوله أنما يخفى عنهم ما جمعه خشية الحسد، وهم لا يعلمون أنه ربما أفقر منهم لأشياء كثيرة.



رضى بأن يكمل حياته بين أهله و زوجته و أولاده فى بيت ربما متواضعا لما كان يحلم به فإذا به يجد نفسه غريبا بينهم فالصغير كبر والكبير هرم ووجد نفسه بين جيلا مختلفا عمن تركه بين أناس هو منهم و لكنه غريب عنهم فوجوده بينهم كان عبارة عن مكالمة هاتفيه أو أجازة صغيره كلها ضحك وإبتسام، ولكنه حينما عاش بينهم و دخل خضم حياتهم أستشعر غربته عنهم ووحدته بينهم فنزاوى عنهم وأثار ان يكمل حياته غريبا وحيدا كما بدأها.

السبت، 20 أبريل 2013

هذيان 48



تنبيه بعد فوات الأوان 
نلاحظ بعد فترة من الزمن 
ملهوف عليها ومش لاقيها 
بتهرب منها وهى وراك
الشىء المناسب فى الوقت غير المناسب
الوقت مناسب لكن الشىء غير مناسب
اللى نقرب منه يبعد عننا
اللى نبعد عنه يقرب مننا
اللى تهتم بيه بتكون عادى عنده
اللى تقلان عليه بتكون غالى عليه 
لو كنت كويس خدعوك 
لو كنت ندل احترموك
لو سرقت مليون بيقدروك 
لو سرقت ألف يحبسوك
لو قتلت مئات يبرؤوك 
لو دافعت عن مقتول يعدموك
تجرى أدامها تجرى وراك
تجرى وراها تجرى ادامك
 رئيس بقى مسجون 
مسجون بقى رئيس
محظورة بقت فى الصورة 
وشعب دايما عينه مكسورة 
كتب ومحدش بيقرأ
نصائح ومحدش بيسمع
شباب بيموت 
وعواجيز على قلبنا
بتشوف اللى ليك 
وتفكر فى اللى محروم منه
ناسى اللى عليك
وكل يوم انت  شايل همه 

هنعيش فيها تايهين 
لنفسنا حتى مش لاقيين 
بأى حاجه مقتنعين 
على أى وضع متأقلمين
فى أى طريق ماشيين 
تمر أيام وتفوت سنين 
عايشين فيها مساجين 

دنيا ماكس  دايما ماشيه عكس

الجمعة، 19 أبريل 2013

هذيان 47


تعلمت من ملحد
إذا أردت أن يحترمنى الجميع فعلى أولا أن أحترم الجميع 
وإذا أردت أن يتقبلنى الجميع فعلى أنا أن أتقبل الجميع 
الإنسانية هى الثوب الذى يتسع للجميع فى ظل اختلاف الأديان 
إذا أردت احترام الإسلام فى البلاد التى لاتدين بالاسلام فعلى اولا احترام الاقليات فى بلاد الإسلام وتقبلهم
إذا كان معيار الاحترام او عدمه مبنى على قوة اقتصادية فهم تفوقوا علينا بمراحل 
أو على قوة عسكرية فهم أفضل من بكثير 
أو على تقدم وتطور تكنولوجى فهم يسبقوننا بملايين السنين الضوئية 
تعلمت تهذيب النفس والإرتقاء بالعقل لاكون أفضل 
لأرتقى فوق الجميع 


تعلمت من قطة 
أن تكون القراءة أسلوب حياة 
شىء روتينى  عمل تلقائى 
أن لااكتفى من كتب أو أَمِل من موسوعة 
كثيرون من يقرأون قليلون هم من عشقوا القراءة وتملكتهم 
تعلمت التنافس فى القراءة  لتوسيع المدارك ولاكتساب الثقافة 
أن القراءة تطوير للذات 
والكتابة متنفس طبيعى  فى الحياة 
ليس شرطاً أن تكتب شعراً
تعلمت أن أظل أقرأ
وتعلمت فقط أن أكتب.



تعلمت من أرنوبة 
الوفاء عملة نادرة مازال يوجد هؤلاء الأشخاص الرائعون الذين يتصفون به 
مع الحب لاحدود بين الدول ولاوجود لمسافات ولا معنى للزمن 
من يحبك يتقبلك بكل مافيك
أنت فى نظره الأغلى 
وهو فى نظرك الأرقى 
تعلمت منها معنى الحب المنزه عن كل ماعدا الحب .



تعلمت من طفلة 
معنى البراءة  والقلب النقى 
روعة التلقائية 
قيمة الصفات الملائكية 
لاتحتاج الكثير لكى يحبك الجميع 
أن سبب تفوقك قد يكون فى بساطتك
أن سبب تميزك قد يكون فى ابتسامتك



تعلمت أن أتعلم من الجميع .







السبت، 13 أبريل 2013

الملحدين فى مصر




الملحدين فى مصر
معظمهم ان لم يكن كلهم من الشباب 
الطاقة المهدرة وفى ظل احباط اقتصادى وخطاب دينى متردى 
يبقى الشباب بطاقته بيئة خصبة للإلحاد

الهجوم الابرز على الإسلام  والنصيب الأوفر فى التشكيك هو فى القرآن  وهو ما يعاكس الالحاد الذى هو من المفترض ان يكون حياد  فلا يوجد نفس الشراسه فى الهجوم على المسيحية او على اليهودية وليس بنفس الحقد

لا يستبعد وجود تمويل خارجى  امكانيات كبيرة وتنظيم عالى 
وظهور اعلان ممول على الفيسبوك  لصفحة تهتم بالملحدين ونشر افكارهم 

الاعتماد على اسلوب الجدال والهرطقة وبالتالى انا ممكن اجادل على طول الخط واشككك فى اى حاجه بدون اى دليل  وبالتالى الامر كله فى دائرة مفرغة 

القاعدة الأساسية للملحدين مش محتاج أنفى حاجة مثبتش وجودها أصلاً
وبالتالى اصل تشكيكهم فى حاجه جوهرية وهى الغيبيات التى نؤمن بها 
هم بيعتبروا كل ده خرافات  لاوجود لها وهى مجرد اوهام 

أبرز الملحدين 
اينشتاين / داروين/ عبدالله القصيمى على المستوى العربى 

ابرز مشتقات الإلحاد
الربوبية 
لاادرية 
لادينية 
الطبيعة الوجودية 
يختلف بعضهم فى درجة انكارهم للاله او فى  مستوى انكاره 
ولكن يصب الجميع فى  نهر الإلحاد وانكار وجود اله 

أبرز مصطلحات الالحاد
الإنسانية هى المطلح الأبرز على الإطلاق الجميع اخوه فى الانسانية وليس فى الاديان 
الإخاء 
الأديان خرافة سببها الخوف
أبناء الطبيعة 
وهم الاله


تطور اسلوب الملحدين ودقة تنظيهم وانتشارهم السريع 
وسلاسة كلماتهم  وتبنى افكار ومفاهيم راقية 
(أنت أخى فى الانسانية )
(إنكارى للخالق لايعنى إنكارى للأخلاق)
وهذا أكثر مايميزهم  ومايسهل  انتشارهم فى ظل وضع محبط
حملة حذف خانة الديانة من بطاقة الهوية  كانت من أفكار الملحدين برعاية حركة علمانيون 

ملحدين مصر نوعان 
/ نوع  من الملحدين مثقف جدا وعلى  استعداد تام لمناقشة جدالية لانهاية لها وهرطقة وقدرة على التشكيك فى ثوابت الدين بلا حدود مطلع على القران وقرأ فى الانجيل والتوراة 
/نوع ثانى من الممكن ان تعتبر الحادة هواية او رغبة فى التميز 
او نصيحة من صديق وهذا من النوع المحبط اليائس ويعتبر ضحية المجتمع

تقسيم آخر للملحدين 
صنف وهو الأغلب يعيش متنكر بالحاده لايخبر اهله ولايعرف عنه اصدقاءه بسبب خوفه من انكارهم له يتعامل على الانترنت باكونت وهمى 

الثانى  يجاهر بالحاده ولامشكله لديه فى ذلك ولامانع لديه فى معرفة الجميع وهؤلاء  قلة

كثير من الملحدين 
كان الالحاد طوق النجاة لهم وجواز السفر السريع لحلم الدولة الاوربية واللجوء بسبب الاضطهاد الدينى 

 ملحدين مصر مثقفين  وعلى درجة كاملة من الوعى  الثقافى

التناقض الذى يعيش فيه الملحدين 
من الممكن التعايش مع اسرائيل  تحت مسمى الانسانية والسلام 
رغم انها دولة  يهودية دينية تماما 
وعلى النقيض تماماً استحالة العيش فى اى دولة اسلامية إلا تحت نظام علمانى

ادعاء الاضطهاد والرغبة فى بطولة زائفة 
بالرغم من انهم ليس لهم اماكن للعبادة 
ولا فرائض يؤدونها 



جوهر الإلحاد ومعركة الملحدين الكبرى
 الحرية المطلقة بلا حدود 
الحياة بدون أى قيود 
تحطيم جميع التقاليد 
التمرد على جميع الأعراف 
الغاء اى مظاهر تراثية
القضاء على اى حواجز تقليدية 

وأخيراً الملحدين ليسوا مرضى نفسيين  
بل هى فئة فرضت نفسها 
فكرة  وجدت من يتبناها 
فيرس وجد جسد الشباب  للتعايش عليه 
بل هى أسوأ استخدام للعقل 
أرادوا الحرية فتجاوزوها
لم  يلتزموا بالمسؤوليه وتعدوها
تمرد شباب كأسوأ مايكون 





الأربعاء، 10 أبريل 2013

مهلاً أيها القصد



يكـذبون بــلا قصــد !
ويرحلـــَون عن غيــر قصـــد
بـربـــكَ أنـــَت أيـهـــا ( القصـــَد ) :- كـم من قلـَــب مزقــتَ :(
وكــم مَـن روح آذهـبـت وكـم مـن آحــبَـاب فـرقــت

الغزالة أسرع من الأسد ولكن!!!





تبلغ سرعه الغزالة حوالى 90 ك / ساعة
بينما تبلغ سرعه الاسد حوالى 58 ك / ساعة
ورغم ذلك فى اغلب المطاردات تسقط الغزاله فريسه للاسد هل تعلم لماذا ؟!
-
-
-
-
لان الغزالة عندما تهرب من الاسد بعد رؤيته تؤمن بأن الأسد مفترسها لا محالة وأنها ضعيف مقارنة بالأسد.
خوفها من عدم النجاة تجعلها تكثر من الالتفات دوما إلي الوراء من أجل تحديد المسافة التي تفصل بينها وبين الأسد .
هذه الالتفاتة القاتلة هي التي تؤثر سلبا علي سرعة الغزال، وهي التي تقلص من الفارق بين سرعة الأسد والغزال وبالتالي تمكن الأسد من اللحاق بالغزال ومن ثم افتراسه .
لو لم يلتفت الغزال إلي الوراء لما تمكن الأسد من افتراسه. لو عرف الغزال ان لديه نقطه قوة فى سرعته كما ان للاسد قوه فى حجمه وقوته لنجى منه ..
فكم من الأوقات التفتنا إلى الماضي فافترسنا بإحباطاته وهمومه وعثراته؟؟؟
وكم من خوف من عدم النجاح جعلنا نقع فريسة لواقعنا؟؟
وكم من إحباط داخلي جعلنا لا نثق بأننا قادرين على النجاة وتحقيق اهدافنا وقتلنا الخوف في داخلنا؟!

شجرة نيوتن هل رأيتها نمن قبل !!!



 هذه هي الشجرة التي في الصورة 
هي التي سقطت منها التفاحة على رأس العالم الفيزيائي اسحق نيوتن
و بعدها بدأ يفكر لماذا سقطت لأسفل و لم تسقط لأعلى ثم في النهاية
أذن الله له باكتشاف الجاذبية الأرضية








وهذا هو البيت الذى تربى فيه 





نبات يتغذى على الحشرات !!!!!!


 هل تعرف نبات التين الاحمر؟؟؟؟

هذا النبات أعطاه الله شكلاً وألواناً تجذب إليه الحشرات بمختلف أنواعها،

وعندما تظن الحشرة وجود غذاء داخل هذا النبات فإنها تدخل بين “فكيه”

لكنها سرعان ما تلتصق ويطبق عليها النبات فكيه، وينتظر هذه الحشرة حتى تموت ثم يبدأ بهضمها. وهكذا يتغذى النبات على الحشرات، لقد لاحظ العلماء أن هذا النبات يستخدم تقنيات متطورة جداً في افتراسه للحشرات، فخلال ملايين السنين تطور هذا النبات بقدرة الله تعالى وأصبحت لديه القدرة على جذب مختلف أنواع الحشرات وأصبح لديه قدرة على هضمها والتخلص من النفايات التي لا تُهضم. وسبحان الله الذي أعطى كل شيء خلقه ثم هدى، يقول تعالى (قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسَى * قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَه ثُمَّ هَدَى

الش كورى



بالصور حرب امريكا وكوريا الشمالية تبدأ على الفيس بوك على الطريقة المصرية - كوريا الشمالية تعلن الحرب رسميا على أمريكا وهتافات ترج كوريا: "يابن لادن نام وارتاح .. كيم هيكمل الكفاح"
حالة من الألش العجيب انتابت الشعب المصرى عندما انتشر خبر تهديد كوريا الشمالية للولايات المتحدة الأمريكية بضربها نووياً




















أبرز التعليقات وأكثرها سخرية كانت اسقاطا على الواقع السياسي في مصر ، فعلى سبيل المثال نشر مستخدم تصريحا نسبه لجبهة انقاذ كوريا جاء فيه " قرار كيم "فردي" ولن نشارك في الحرب الا بشروطنا" ، وقال آخر " كمية الألش اللي أتعملت علي رئيس كوريا من المصريين كفيلة بأنها تخلية يرجع في كلامة ويقول أنا عيل .!" ، ونشر آخر "امريكا وكرويا لو شافوا الهري بتاع المصريين عليهم هيتحدوا مع بعض ويضربوا مصر بالنووي "



ونشر مستخدم آخر تصريحا نسبه للرئيس الكوري في افتتاحية الحرب قال فيه " ﻳﺎ ﺷﻌﺐ ﻛﻮﺭﻳﺎ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ ,, ﺍﻧﺘﻢ ﺍﻫﻞ
ﺍﻟﺴﻠﻄﺔ ﻭ ﻣﺼدﺭﻫﺎ" ، فيما قال آخر أن هتافات الأن ترج انحاء كوريا " "يابن لادن نام وارتاح .. كيم هيكمل الكفاح"

ونشر آخر تصريحا للمتحدث باسم القوات المسلحة الكورية قال فيه" 군대가 미국에 공격을 시작 명령을 기다리. 어떤 순간에 시작" معقبا: يانهاااار اسود لو الكلام دة صحيح !.