إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 21 ديسمبر 2014

الشلن والبريزة


ذكريات  من زمن فات 
الفلوس دى كانت بتبقى  مكسب  
واعتقد فرحتها تعادل حاليا فرحة الفوز بالمليون فى من سيربح المليون 
الشلن  خمسة قروش مصرية  كانت عملة معتبرة وكان له قيمة كبيرة   وغالباً كنت بشترى بيه حلاوى  طوفى  كان اسمها كدا ال3 حبات  بشلن  وتقسمهم على فترات  متقطعه  طوال احداث اليوم 
البريزة  عشرة قروش مصرية   ودى كانت اقصى الامانى واغلاها 
قيمتها كانت اعلى بكثير فى وقتنا الان اعتقد انها فقدت الكثير من القيمة  حتى مع زيادتها 
اتذكر هذا  القريب رحمه الله  وانا طفل صغير اعطانى خمسة جنيهات مصرية  
كان امر لايصدق المبلغ كان كبير جدا  واكبر من احلامى واصعب من تخطيط وايجاد اشياء لانفاق  هذا المبلغ الكبير فيها 
العبرة  عندى هنا بالقيمة او كما كنا نقول بالبركة والاقتناع 
 وقتها كانت فعلا القناعة كنز لايفنى والغنى غنى النفس
كنا انقى من اطفال الجيل الحالى
 ورغم  كل ماعانينا   كانت اياما افضل بكثير .
قول للزمان ارجع يازمان 

هناك تعليق واحد:

  1. أنا لسه كنت بتكلم مع جوزي بقوله هو الشلن والبريزة والريال راحوا فين؟ كانت أيام جميلة كنت تنزل تجيب بجنيه حاجات كتير, كل حاجة زمان كانت أحلى.

    ردحذف