إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 13 يناير 2016

ثلاثة مشاهد من عمارة يعقوبيان



مشهد (1)
-إنت مجموعك كبير أوي يا طه، إنت ليه فضلت كلية الشرطة عن الكليات التانية؟
-عشان أخدم بلدي يافندم.
- طب ما هو خريج الهندسة ممكن يخدم بلده برضو يا طه.
طبعاً يافندم، بس لو كل واحد خدم بلده في المجال اللي بيحبه هتكون خدمته أفضل.
- طب تفتكر إيه هي العناصر اللي يجب إنها تتوفر في ظابط الشرطة ؟
- الإنضباط، التشبع بروح العدل، الحزم، الشرف، و أولاً وأخيراً لازم يكون إنسان في كل تصرفاته.
- إنت والدك بيشتغل إيه يا طه ؟
- موظف يافندم.
- موظف ولا حارس عقار ؟
- ما هو حارس العقار موظف برضو يافندم ..
- إنصراف، اللي بعده.

مشهد (2)
- طه .. أوعدك محدش يلمسك تاني، وإنك تخرج من هنا وفوراً، بس لازم تتكلم.. إنت تبع أنهي تنظيم ؟
- أنا مليش تنظيم.
- طه.. إحنا لقينا عندك كل الكتب اللي إتأسست عليها كل التنظيمات ، كانت عندك بتعمل ايه ؟
- أيوه بس الكتب مش ممنوعة وبعدين دي ثقافة.
- عيب أوي تكذب على واحد عايز يساعدك وبعدين ده إستخفاف بيا أنا محبوش لنفسي.
- يا باشا أنا كنت ماشي في المظاهرة وبس...
- العمارة اللي أبوك بوابها ساكن فيها ناس أكابر أوي ، تعرف مين فيهم؟
- أعرفهم كلهم ياباشا.
- أكيد بقى تعرف أستاذ حاتم رشيد.
- طبعاً ياباشا.
- تعرف إيه عنه؟
- صحفي محترم، رئيس تحرير جورنال يوكير
- وإيه تاني ؟
- هو لمؤاخذة شاذ..
- حلو.. يعني إيه شاذ يا طه ؟
- ياباشا مانت لسه قال إننا بنعرف كل حاجة
- خلاص يا طه.. هنعمل فيك زي ما بيتعمل في حاتم رشيد، وإحنا عندنا ناس بتعمل الحكاية دي كويس أوي.. قلعوه هدومه!

مشهد (3)
- حمدالله على السلامة يابني، شغلتني عليك إنت خارج بقالك مدة..
- من ساعة ما خرجت دخلت الأوضة مخرجتش منها إلا عشان أقابلك
- الحمدلله إن الرسالة وصلتك، عرفوا منك إيه يا طه يابني؟
- لو كانوا عرفوا مكنتش خرجت وكنتوا إنتوا كمان حصلتوني، بس حضرتك متعرفش إيه اللي حصلي.
- من غير ما تحكي أنا متخيل كل حاجة.
- أنا اللي حصل معايا فوق كل خيال !
- إهدي بس إهدي، أنا عايزك تمسك نفسك كده وترجع كليتك وتهتم بدراستك.
- كلية إيه ودراسة إيه! الكلام ده كله خلاص إنتهي، أنا ليا طلب عايزكم تساعدوني فيه.
- لو كان في إستطاعتنا يابني
- عايز أنتقم!
- للدرجة دي عذبوك ؟!
- هتكوا عرضي يا مولانا..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق