إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 25 أكتوبر 2015

زوجة رجل مهم




- حضرتك مش فاكرنى ! ، أنا مجدى عز العرب الصحفى اللى حققت معاه واتهمتنى باثارة الرأى العام والعمل على قلب نظام الحكم

- لا مش فاكر

- طبعاً معذور ، هتفتكر مين ولا مين

- حضرتك عايز ايه دلوقتى !؟

- أبداً مجرد دردشة

- أسف .. مش فاضى

- هو حضرتك بتشتغل حاجة بعد ماطلعت عالمعاش ؟

- حاجة غريب أوى ! .. جرسون

- واحد قهوة لو سمحت .. أنت عارف التهمة اللى لزقتهالى ! ، كانت ممكن ترمينى فى السجن شهور وسنين لولا بعض المسئوليين فى الدوله اللى يعرفونى كويس وقفوا جنبى لحد مانتهى الموضوع ، انتهى الموضوع وجوايا سؤال محيرنى .. أنت كنت بتعمل كدة ليه !؟.. بتدور على شهرة اومجد او ترقية ولا علاوة .. وايه اللذة الغريبه اللى بتلاقيها لما تلفق لواحد تهمة !

- لذة أيه ياراجل انت ! .. أنا شغلى انى احمى البلد

- ومين اقنعك ان التصرفات دى هى اللى تحمى البلد ، ومين اللى فهمك اصلاً أنك اكتر وطنية منى او من اللى قبضت عليهم !؟

- لا .. اقف عندك ، انا مسمحلكش باللهجة دى

- طبعاً مش متعود عالمناقشة ، متحبش تسمع الا صوتك وبس

- هو ده اسلوب المتطرفين

- شايف اديك منحتنى تهمة جديدة ، طبعاً .. تشكيلة التهم متوفرة عندك ، ولو كنت دلوقتى فى مكتبك ، قاعد على كرسيك وسط الهيلمان والسلطة كانت الاقوال اترصت والتقارير اتكتبت ،والف حسرة عاللى يقع تحت ايدك

- انا خدمت البلد .. ولولايا كانت الفوضى خربت كل حاجه .. أحنا ياحضرة الصحفى فى حالة حرب ، ومسئوليتنا حراسة البلد من الاعداء

- الحرب الحقيقية احنا عارفين جذورها واطرافها .. أنما الحرب اللى انت بتتكلم عليها مش موجودة الا فى تفكيرك وتفكير اللى زيك ، انتم اخترعتوها علشان توقعوا الناس فى بعض وتلخبطوا الحاكم وتشغلوا الناس باعداء وهميين !

- أنت اكيد عميل اجنبى

زوجة رجل مهم
فيلم سينمائي مصري إنتاج سنة 1987 بطولة أحمد زكي،ميرفت أمين، علي الغندور،محمد الدفراوي
تصوير محسن أحمد قصةوسيناريو وحوار : رؤوف توفيق موسيقى تصويرية : جورج كازازيان مونتاج نادية شكري
إخراج : محمد خان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق