إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 25 أكتوبر 2015

المنسى




- قول لي بقى، إنت قطر الجواز فاتك ؟

= هو قطر الجواز بس اللي فاتني !، أنا فاتني قطارات الدنيا كلها .. عارفة حضرتك، و أنا صغير فاتني قطر اللعب مع العيال الصغيرين، لمّا كبرت شوية و رُحت المدرسة يادوب اتشعبط في السبنسة بتاعة التعليم .. حتى شقاوة الشُبان، القطر بتاعها يعدي عليا من غير ما يهدّي ..
و أديني دلوقتي بشتغل في السكة الحديد ، قطارات كتير بتعدي عليا ولا يعبروني !
إنما هو الحفلة شطّبت بدري ولا ايه ؟

- لا الحفلة لسّه شغّالة بس أنا اللي زهقت و مشيت .

= زهقتي !، حلو أوي ده، حلو أوي الواحد لمّا يزهق يقدر يمشي على طول .. أنا برضُه زي حضرتك كده، ساعات كتير أزهق، بس ما أقدرش أمشي، لو مشيت القطارات تخش في بعض .. أنا لو زهقت أتسجن ..
عارفة .. فيه ناس كتير تزهق بس ما بتقدرش تمشي .. تموت و هي زهقانة .. أنا واحد منهم

المنسي 1993
سيناريو وحيد حامد، أخراج شريف عرفة

هناك تعليق واحد: